Norwegia,  Podróże bliskie,  Vestland

Dagsturhytta- czyli kabina na jednodniową wycieczkę…

Norweskie góry oferują jedne z najpiękniejszych punktów widokowych w Europie. I aby przekonać się o tym trzeba wspiąć się czasami bardzo wysoko, a czasami wystarczy podejść tylko kawałek i już możemy cieszyć się wymarzonym widokiem. Niestety tych ładniejszych punktów widokowych jest więcej i niestety są one bardziej wymagające. Aby dotrzeć tam wysoko nawet przez tych mniej doświadczonych wędrowców górskich wystarczy trochę chęci i motywacji… I właśnie taką motywacją są kabiny jednodniowe nazywane w Norwegii – Dagsturhytta…

Projekt domków jednodniowych rozpoczął się jako nieco szalony pomysł w gminie Sogn og Fjordane w 2016 r. i miał na celu, aby każdy w powiecie miał możliwość codziennej aktywności fizycznej niezależnie od wieku i pogody… Obecnie domki są dobrze znanym i popularnym celami wędrówek w całym hrabstwie Vestland. Domki są miejscem schronienia i nabrania sił przed dalszą wędrówką w góry lub powrotem do punku wyjścia.

Pomysłodawcy projektu mają silne pragnienie, aby więcej ludzi zaczęło uprawiać aktywność fizyczną, co jest ważne dla zdrowia publicznego. Nie chodzi tu o bieganie ale zwykłe wyjście z domu na spacer. Domki jednodniowe w Sogn og Fjordane są pod tym względem sukcesem. Są to dobre miejsca na piesze wędrówki i miejsca spotkań,z rodziną czy przyjaciółmi, a także przyczyniają się do tego, że więcej osób w każdym wieku wybiera się w ich stronę. Dlatego też zupełnie naturalne było kontynuowanie tego projektu w pozostałej części zachodniej Norwegii… Pierwsza kabina została oddana do użytku w grudniu 2017 r., a ostatnia we wrześniu 2019 r.

Wszystkie kabiny są podobnych rozmiarów, mają 15 m2 i są w zasadzie bez ogrzewania, prądu i urządzeń sanitarnych. Niektóre gminy ulepszyły nieco projekty i dodatkowo zbudowały zewnętrzne toalety, zainstalowały panele słoneczne i panele ciepła wewnątrz budynku. Kabiny powinny być miejscem, w którym można zjeść suchy prowiant, schować przed deszczem, trochę się ogrzać i przejrzeć książki. Każdy domek ma swoją własną mini bibliotekę – z nowymi norweskimi książkami, głównie książkami dla dzieci. Mini biblioteka to kolejny pomysł na czytanie książek, które w ostatnich latach poszły w odstawkę…

Dzięki temu projektowi i pomysłowi my sami zamierzamy odwiedzić jak najwięcej z tych domków – przede wszystkim dlatego, że same w sobie są świetnymi celami wędrówek, a wiele domków znajduje się w miejscach, w których wcześniej nie byliśmy, i wiele z nich zostało zlokalizowanych w miejscach z pięknymi widokami. W tym roku udało nam się odwiedzić tylko dwie, bo niestety było nam nie po drodze… Ale na rok 2022 mamy w planie ich zdecydowanie więcej…

Dagsturhytta- Leikanger / Orrabu

Kabina na jednodniową wycieczkę znajduje się na Eggjahaugane w Leikanger i nazywa się Orrabu. Z Eggjahaugane mamy widok na centrum wsi Hermansverk, wieś Fresvik, Feios i Sognefjord. Aby dojechać do miejsca startu należy przejechać przez całą wiś i kierować się w stronę wyciągu narciarskiego Kleppa. Na miejscu jest spory parking na którym należy parkować. Droga jest po drodze oznakowana.

Będąc na miejscu mamy kilka możliwości wędrówek, aby dostać się do Orrabu. Najkrótszy startuje z parkingu pod Kleppą. Można podążać ścieżką prosto w górę po stoku narciarskim lub podążać szutrową drogą wokół zbocza w lewo. U góry ścieżka częściowo torfowa, ale położono deski. Trasa jest oznakowana. My poszliśmy po ścieżce przez zjazd narciarski, prosto, szybko i mało skomplikowanie.

Kabuna Eggjahaugen znajduje się na wysokości około 530 m n.p.m a cała wycieczka do niej trwa około 30-45 minut z parkingu przy Kleppa. Trasa to 1,5 km w jedną stronę.

Dagsturhytta -Trivselsskogen / Sandane

Kabina Trivselsskogen w Sandane była pierwszą z otwartych kabin jednodniowych i pierwszą jaką odwiedziliśmy. Do Sandane dotarliśmy w majowy weekend z myślą o znalezieniu kabiny z pięknym widokiem. Informacje znalezione w internecie jak dotrzeć do miejca były bardzo okrojone, a jedne jakie znaleźliśmy na stronie Ut.no mówiły o starcie z centrum miasta. I tak zrobiliśmy… z pod sklepu Intersport podążaliśmy za białymi serduszkami umieszczonymi gęsto na chodniku wzdłuż drogi powiatowej 615 w kierunku Kleivedammen. Dalej należy się kierować znakami i sercami przechodzącymi przez dzielnicę mieszkaniową Høgenausen, aż naszym oczom ukaże się tabliczka informacyjna Trivselsskogen.

Po dotarciu ruszamy leśną ciężką aż do samego końca. Przez całą drogę towarzyszą nam zwierzęta ukryte za drzewami, krzakami i stające przy samej drodze. To wszystko zostało zrobione z myślą o dzieciach, żeby droga do kabiny nie dłużyła się im i nie nudziła. Dalej mijamy ścieżkę miłości, która wyglada uroczo. wszędzie wiszą serca, serduszka i nawet odcinek drogi wyłożony jest sercami.

co jeszcze…

• domki są darmowe
  • nie wolno w nich nocować, służą tylko do odpoczynku lub schronienia
  • nie ma potrzeby wcześniejszej rezerwacji
  • drzwi w domu są zawsze otwarte
  • do środka wchodzimy bez butów

Wiosną 2022 roku w całym hrabstwie Vestland będzie 56 domków wycieczkowych, a inwestycja wyniesie się również poza granicę hrabstwa. Mamy nadzieje że i w naszych stronach pojawią się takie jednodniowe domki, ktore bedą kusiły i wyciągały ludzi z domu.