Norwegia,  Podróże bliskie,  Vestland

Kinsarvik- spacer wzdłuż czterech wodospadów w Husedalen…

Norwegia to kraj pełen niezwykłych zakątków, które czekają, aby być odkrytymi. Husedalen to właśnie jedno z takich miejsc, które trzeba poczuć na własnej skórze. Pierwszy raz usłyszeliśmy o Husedalen podczas biwakowania w Kinsarvik w 2017 roku, kiedy to jeden z naszych przyjaciół zaproponował nam wędrówkę w tym magicznym miejscu. Od tamtego czasu Husedalen pozostało w naszej pamięci jako niezwykłe miejsce, które koniecznie musieliśmy ponownie odwiedzić. Nawet pogoda była po naszej stronie, kiedy spacerowaliśmy do doliny i do pięknego królestwa wodospadów. Husedalen to jedna z najpiękniejszych wędrówek w Norwegii.

Husedalen jest znana jako jedna z najpiękniejszych wędrówek w Norwegii. W drodze w górę doliny w kierunku Hardangervidda czekają na Ciebie cztery wodospady, a każdy z nich to piękny widok. Najpierw Tveitafossen, częściowo pokryty rurami, potem potężny Nyastølfossen, a następnie Nykkjesøyfossen, który pogrąża się w idyllicznym krajobrazie. Na samej górze znajdziesz Søtefossen.

Szacuje się, że wędrówka z Kinsarvik na szczyt zajmie około 5-6 godzin.

W ten weekend, po siedmiu latach, wróciliśmy do Husedalen zdecydowani na ukończenie tej wyjątkowej trasy. Byliśmy bardziej przygotowani niż kiedykolwiek wcześniej, gotowi na długą wędrówkę wśród dzikiej i malowniczej przyrody zachodniej Norwegii. Naszym celem było pokonanie wszystkich wodospadów i ukończenie całej trasy.

Tym czasem zapraszamy Was do połączenia się z nami w tej niezapomnianej podróży przez piękno i dzikość Husedalen. Czekają na nas wodospady, przepiękne widoki i wiele niespodzianek, które odkryjemy na tej malowniczej trasie.

❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖

Husedalen to miejsce, które od pierwszego spojrzenia urzeka swoją wyjątkową urodą i malowniczymi krajobrazami. Co sprawia, że jest tak niepowtarzalne? To właśnie fakt, że ścieżka prowadzi nas wzdłuż rzeki Kinso, oferując niezapomniane widoki na cztery imponujące wodospady. Podążając szlakiem, którym wcześniej nieśmiało przemierzaliśmy, tym razem odkrywamy równoległą drogę, której dotąd nie mieliśmy okazji doświadczyć. Już pierwsze kroki są niesamowite. Woda, która napędza rzekę, jej intensywny kolor i siła, to wszystko przykuwa naszą uwagę. Wysokie góry i otaczające lasy dostarczają nam spektakularnych widoków, które trudno opisać słowami. Ciężko jest oderwać wzrok od tego, co mamy tuż przed sobą, bo te pierwsze wrażenia są po prostu nieziemskie…

Zaparkowaliśmy samochód przy torze Gocart i ruszyliśmy w kierunku elektrowni, która znajduje się przy pierwszym wodospadzie w Husedalen – Tveitafossen. To również jedyny z czterech wodospadów, który został przekształcony w elektrownię. Pozostałe trzy wodospady to po prostu piękna, dziewicza przyroda. Przy elektrowni są dwie opcje. Możesz iść polną drogą dalej w górę lub wybrać ścieżkę za elektrownią. Ścieżka ta biegnie wzdłuż rur elektrowni i jest oznaczona literą T. Wybraliśmy ten szlak, aby zbliżyć się do wodospadu i cieszyć się dziką i malowniczą przyrodą. Pierwszy odcinek ścieżki prowadzi nas stromo w górę, na około 100 metrów, do szczytu Tveitafossen.

Wędrując dalej, ścieżka staje się coraz bardziej stroma, ale wciąż jesteśmy zafascynowani pięknem otaczającej przyrody. Każdy kolejny krok to nowa odsłona tej niezwykłej przygody, która zapiera dech w piersiach. Przed nami jeszcze wiele wodospadów i niespodzianek, które tylko czekają, aby zostać odkryte. Ruszajmy w górę!

A teraz drugi przystanek naszej wyprawy… Tym razem zanurzamy się w magicznym świecie Nyastølfossen. W połowie maja, gdy góry zaczynają topnieć, a rzeki nabierają mocy, Nyastølfossen prezentuje się w pełnej krasie. Jego najdłuższy spadek mierzy aż 180 metrów, co czyni go prawdziwym majestatem wśród wodospadów. Dźwięk rwącej wody, która z impetem spada w przepaść, jest tak głośny, że aż czujemy drżenie ziemi pod stopami. Ale dzięki naszej bezpiecznej odległości, możemy delektować się tym niesamowitym widowiskiem w całej jego okazałości…

Mijając malownicze strumienie, które obecnie rozrastają się do wielkości rzek, wędrujemy w kierunku obszaru znanego jako Nykkjesøy. W związku z tym, że Kinso wylało się z brzegów, musimy poszukać alternatywnych ścieżek na ostatnim etapie naszej wędrówki. Jednak to tylko część przygody! Gdy dotrzemy do Nykkjesøy, możemy zejść w dół i podziwiać Nykkjesøyfossen, wodospad znajdujący się tuż powyżej nas. To idealne miejsce na krótką przerwę, gdzie możemy usiąść na bujnej trawie i oddać się chwilom spokoju. Czekają nas jeszcze kolejne wspaniałe odkrycia!

Kontynuujemy naszą wędrówkę w górę i w głąb górskiego terenu. Po krótkiej przerwie postanowiliśmy postawić sobie kolejne wyzwanie i ruszyliśmy w kierunku ostatniego wodospadu – Søtefossen. Niestety, tego dnia pogoda nam nie sprzyjała. Choć było całkiem ciepło, to bardzo mgliście, co sprawiło, że widoki, na które czekaliśmy, okazały się nieco inne. Podczas pierwszej wizyty mieliśmy błękitne niebo, ale niestety nie udało nam się przejść całej trasy. Napotkaliśmy drobne przeszkody, takie jak sieci czy psy, które uniemożliwiły nam kontynuację. Jednak na szczęście, podczas powrotu, słońce wyszło zza chmur, zmieniając mgliste otoczenie w jasne i słoneczne krajobrazy.

Ścieżka, choć oznaczona, nie prowadzi już wzdłuż rzeki, lecz skręca ostro w lewo, w kierunku stromej wzniosłej Reinsbrekken. Im wyżej wchodzimy, tym bardziej majestatycznie ukazuje się nam Søtefossen. To prawdziwy majstersztyk natury, przypominający wielki kocioł czarownicy, w którym woda tworzy plusk wysoko w powietrzu, pozostając w zawieszeniu nawet po opadnięciu wodospadu. Søtefossen to najwyższy spośród czterech wodospadów, a jego łączny spadek wynosi aż 246 metrów! To z pewnością niezapomniane widowisko, które zachwyci każdego miłośnika przyrody!

W końcowym rozrachunku, choć nazwy mogą być trudne do zapamiętania, Husedalen to jedno z tych miejsc, które naprawdę warto odwiedzić. Ten wymagający szlak wiedzie przez malowniczą dolinę, oferując widoki, które zapierają dech w piersiach. Jest to idealna wycieczka dla tych, którzy kochają piękną norweską przyrodę i nie boją się trochę wysiłku.

Husedalen stanowi również bramę do Hardangervidda, jednego z najpiękniejszych obszarów górskich w Norwegii. Wiele osób rozpoczyna tutaj swoją podróż przez to przepiękne pasmo górskie. Rzeka, która bierze swój początek w najbardziej północno-zachodniej części Hardangervidda, przemierza Husedalen, tworząc spektakularne wodospady, zanim uchodzi do Hardangerfjordu w Kinsarvik. To miejsce, które warto zobaczyć, jeśli tylko znajdziesz się w okolicy.

Wodospady w Kinsarvik:
Tveitafossen 200 m n.p.m.
Nyastølfossen 400 m n.p.m.
Nykkjesøyfossen 600 m n.p.m.