Madera,  Podróże bliskie

Północna część Madery…

Północne wybrzeże Madery, jak i cała ta część wyspy zdecydowanie różni się od południowej części Madery. Wybrzeże to jest bardziej dzikie, a natura nie okrzesana. To właśnie północna część wyspy, oferuje niezapomniane widoki, nieokiełznaną dziką naturę i to właśnie tam góry stromo opadają do oceanu, a fale z ogromną siłą rozbijają się o nie. Północne wybrzeże nie jest również tak popularne wśród turystów, jak część południowa, mimo, że posiada kilka ciekawych i malowniczych miejsc oraz przepiękne krajobrazy.

To ta właśnie część składa się w dużej mierze z powulkanicznych stożków osiągających wysokość 1400- 1800 metrów, a miedzy nimi ostro w dół opadają liczne zielone doliny, na których zboczach przed wieloma wiekami utworzono tarasy. Na wiosnę jabłoniowe i wiśniowe sady pokrywają się morzem kwiatów, a latem i jesienią smakowite owoc połyskują w pięknym słońcu.

• Żeby zwiedzić i zobaczyć jak najwięcej północnego wybrzeża jechaliśmy najpierw palcem po mapie w telefonie i tak zaczęliśmy nasze zwiedzanie północnej części…Google pokazuje każdy dobry punkt widokowy na którym warto się zatrzymać chociaż na momencik…

A zwiedzanie zaczęliśmy kierując się dalej z Santany do São Jorge, wioski tętniącej życiem w samym centrum rolnictwa. Znajdują się tam sady owocowe, winnice i żyzne pola uprawne.

Słynną latarnię wioski i jej panoramę podziwialiśmy z punktu widokowoego Miradouro da Vigia.

Dalej jechaliśmy w kierunku Ponta Delgada, miasteczka z legendą według której w 1470 roku woda wyrzuciła na brzeg skrzynię z drewnianym krucyfiksem. W tym samym czasie budowano kaplicę i k†góra w 1908 roku doszczętnie spłonęła zwęglone resztki krzyża do dziś lezą w nowo wybudowanym kościele. Ponta Delgada to również mała wioska o typowo turystycznym charakterze, która znajduje się w pięknej scenerii gór i Oceanu Atlantyckiego. Wchodząc na miejscowe klify można podziwiać panoramę wioski. Zanim jednak dojechaliśmy do Ponta Delgada zatrzymywaliśmy się na prawie każdym punkcie widokowym zaznaczonym na mapie…

Kolejnym punktem widokowym naszej mapy był Miradouro da Bieira da Quinta . Świetne miejsce z dużą, wygodną i dostępną beż żadnych opłat platformą widokową. Widoki z tego miejsca są niczym z bajki i to obowiązkowy punkt zwiedzania północnej części wyspy. Miejsce wydaje się bezludne, a przy złej pogodzi z chmurami zasłaniającymi wszystko wręcz dramatyczne. Przy punkcie widokowym znajduje się hotel i restauracja w której można wypić pyszną kawę i jeść lokalne ciasteczko.

Dalej według wskazówek ruszyliśmy w kierunku Boaventura. Tu już droga zaczyna oddalać się od morza. Zaczynają się wąskie serpentyny stromo pnące się do góry, albo opadające w dół. Mniej wprawnym kierowcom stwarza to problemy i miejscami trzeba bardzo uważać bo za zakrętem może przywitać nas nadjeżdżający duży autobus. Tą droga jechaliśmy kilka razy przy pięknej i przy daczowej pogodzie. Momentami odnosiliśmy wrażenie że te miejsca są zapomniane przez Boga i ludzi, a czas zatrzymał się tu dawno temu. Północne tereny Madery są bardzo biedne, w porównaniu do południowej części wyspy. Miasteczko Boaventura liczy 1,5 tysiąca i jest przepiękne położone wśród sadów owocowych i rozległych plantacji wierzb, których to gałęzie wykorzystywane są w miejscowej sztuce wikliniarskiej. Wielu turystów odwiedzających wyspę ceni sobie miasteczko jako punkt wypadowy wspaniałych wycieczek i my po drogowskazach dojechaliśmy do São Cristóvão.

W tym miejscu na totalnym odludziu mieści się restauracja z pysznym jedzeniem ale widok który rozpościera się stamtąd przy pięknej pogodzie warty jest miliona dolarów.

w słońcu…
w deszczu…

I to właśnie tu wąska piesza droga wije się ze wsi Boaventura aż na górski szczyt…

Dalej pojechaliśmy w kierunku Seixal. Plan był na kąpiele w zimnej, kojącej wodzie i relaks na najładniejszej, piaszczystej i naturalnej plaży. Plaża w Seixal jest jedną z najczęściej fotografowanych plaż na Maderze, dzięki swojej wyjątkowej scenerii. My niestety zjechaliśmy nie tam gdzie trzeba i dotarliśmy do naturalnych basenów Seixal, które też wywarły na nas ogromne wrażenie. Kąpieli nie było ale popatrzyliśmy jak inni to robią. Nam ta woda wydawała się jakoś zimna.

Na koniec zostawiliśmy sobie Porto Moniz.  To miejscowość, która osłonięta jest wysokimi górami, a dawniej była odcięta od reszty wyspy. Panoramiczna droga która prowadzi wzdłuż bazaltowych ścian, niezliczoną ilością tuneli zaliczana jest do najpiękniejszych na wyspie. Samo miasteczko przyciąga naturalnymi basenami skalnymi, które to zalane są wodą oceaniczną. Baseny powstały w dawnych kraterach powulkanicznych , a dziś miejscowi i turyści korzystają tam z kąpieli słonecznych.

Porto Moniz słynie z lokali – od kawiarni do eleganckich restauracji z przepysznymi rybami i owocami morza. Dawniej najbardziej odosobniona wioska wyspy, dziś tętniący życiem kurortem i idealna bazą do odkrywania zachodnich kranców Madery.

Północne wybrzeże Madery oferuje przepiękne krajobrazy. Można tu podziwiać strome klify, huczące wodospady, tarasowe winnice i słuchać śpiewu ptaków. Taka jest właśnie Madera… cudowna, jedyna w swoim rodzaju… Całą magię tego uroczego północnego odcinka od Corrida das Feiteiras do Porto Moniz możemy podziwiać zatrzymując się na jednym z punków widokowych, lub w zwykłej zatoczce i wędrując zamkniętymi odcinkami starej trasy. Jeszcze kilka lat temu stara nadmorska droga była przejezdna. Niestety z powodu spadających odłamków skalnych wszystkie odcinki są zamknięte. I dlatego dziś turyści niewiele już widzą bo przejeżdżają tą trasę w większości tunelami. A to właśnie na zboczach starej drogi można podziwiać spadające wodospady nawet z 30 metrów.

Lipiec 2019…

Flaga Portugalii

KRAJ: Portugalia                                                                                                                                  WALUTA:Euro
WYSPA: Madera                                                                                                                                                 STOLICA: Funchal                                                                                                                                        KONTYNENT: Europa