Agder,  Norwegia,  Podróże bliskie

Brufjellhålene- dziura w dziurze…

Brufjel i Brufjellhålene są popularnymi miejscami w południowej Norwegii. Zyskały one największą popularność w przewodnikach Norwegii dzięki malowniczej dziurze z widokiem na morze. Miejsce to od dłuższego czasu było na naszej liście, a zdjęcia z tego miejsca robiły na nas ogromne wrażenie, więc bardzo chcieliśmy tam być. Jednakże wyprawa w tamto miejsce wydawała się lekko przerażająca. Wszyscy, którzy byli tam przed nami, opisywali drogę jako przerażającą. Ostatni odcinek drogi jest oznaczony jako czarny i jest najtrudniejszy. Do celu schodzi się wręcz po pionowej ścianie…

Co to takiego właściwie są te Brufjellhålene? To gigantyczne jaskinie, które powstały w epoce lodowcowej ponad 20 000 lat temu. Fale i lód powoli, ale trwale wydrążyły w skały tworząc gigantyczne otwory, które można podziwiać dziś. Góry w tym obszarze były wyższe niż są obecnie. Cały teren, na którym znajdują się te jaskinie, jest częścią Geoparku Magmy, który został wpisany na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.”

Brufjell i Brufjellhole znajdują się we wiosce Åna-Sira, w pobliżu Flekkefjord. Z naszego kempingu, oddalonego o około 20 km na zachód, udaliśmy się drogą FV 44 w kierunku Flekkefjord. Następnie trzeba jechać wąską drogą w kierunku Roligheten. Można zaparkować już przy szkole Åna-Sira lub pojechać kilka kilometrów dalej na parking w Rolighet, ale ta droga liczy około 4,5 km. My zdecydowaliśmy się na parkowanie bliżej szlaku. Po zaparkowaniu przeszliśmy jeszcze kawałek asfaltową drogą przez małą wioskę, w której mieszkają sympatyczni ludzie. Po drodze można zobaczyć małe, białe, urocze domki ciągnące się aż do morza.

tak mieszkają Norwegowie, daleko od cywilizacji i dużych miast…

❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖

Szlak…

• trasa 3-4 godziny
  • dystans 5,5 km
  • sezon kwiecień- pażdziernik

No i startujemy… Przed wejściem na szlak mamy informację żeby nie zabierać psów, chyba że ktoś nie schodzi na dół do jaskini.

Cała podróż do Brufjell i Brufjellhole jest oznaczona znakami i farbami na kamieniach. Na parkingu znajduje się przegląd różnych tras, na których zaznaczono stopień trudności z różnymi kodami kolorów. Podróż do Brufjellet zajmuje około godziny, a stamtąd około pół godziny do gigantycznych otworów Brufjellhålene.

❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖

Pierwszym przystankiem i miejscem dla wszystkich jest plaża Sandvika. W tym miejscu jest kilka alternatywnych tras na szczyt i nie do końca wiedzieliśmy, którą wybrać. Ostatecznie wybraliśmy szlak oznaczony kolorem niebieskim, a powrót miał być po szlaku czerwonym. Ścieżka zaczyna się stromo w górę w lesie. Podróż ta nie jest zalecana w czasie deszczu lub po dużych opadach, ponieważ powierzchnia staje się bardzo śliska i ślizgawa.

❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖

No i mamy kolejny przystanek – Brufjell. Na szczycie góry, która jest drugim punktem z mapy, znajduje się panoramiczny widok na wybrzeże aż do latarni morskiej Lista. Brufjell leży 184 metry nad poziomem morza i oferuje fantastyczne widoki na Listalande. Jak okiem sięgnąć, dookoła same skały. Norwegia to niewątpliwie kraj skał, a południowy region to przede wszystkim skały i woda…

Idziemy dalej…

Z Brufjell, z pięknego punktu, idziemy dalej ostatnie 400 metrów do pionowej ściany, po której musimy zejść, używając lin. Przed zejściem w dół spotkaliśmy kilka osób z przerażeniem w oczach. Widać było strach i lęk o własne życie. Byli to ludzie młodsi od nas, w naszym wieku i starsi, ale były też osoby z dziećmi w nosidełku na plecach i takimi małymi w wieku 5-7 lat…

A potem była przerwa na zdjęcia, kanapki i kawusię, a potem musieliśmy jeszcze wrócić. Okazało się, że powrót był znacznie prostszy niż zejście. Dodatkowo na drodze powrotnej mieliśmy więcej czasu, aby podziwiać piękne widoki na okolicę i cieszyć się chwilą odpoczynku po trudnej wspinaczce. Dodatkowo, na trasie powrotnej mieliśmy okazję spotkać wiele ciekawych osób, które również podziwiały piękno norweskiej przyrody i dzieliły się swoimi wrażeniami z wspinaczki na Brufjell.

Po powrocie do samochodu, zmęczeni, ale szczęśliwi zakończyliśmy naszą wyprawę do Brufjell. To był niesamowity dzień pełen wrażeń i wspaniałych widoków, które zapadną nam na długo w pamięć. Polecamy każdemu, kto lubi aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu, aby odwiedził to miejsce i samodzielnie przekonał się o pięknie norweskiej przyrody.