Norwegia,  Podróże bliskie,  Vestfold og Telemark

Gaustatoppen kolejką Gaustabanen wewnątrz góry…

Witajcie, drodzy czytelnicy! Dzisiaj zabierzemy Was w podróż do magicznego miejsca, gdzie czas wydaje się zatrzymać, a natura rozkłada przed nami swoje najpiękniejsze pejzaże. Zapraszamy Was do odkrycia Gaustatoppen – góry, która tchnie historią i oczarowuje swoją majestatyczną obecnością.

Dawno, dawno temu słyszałam o tej niezwykłej górze i od tamtego czasu wyobrażałam sobie jak to jest stać na jej szczycie, otoczonym malowniczym krajobrazem. Niestety, droga do spełnienia mojego marzenia zawsze wydawała się pełna przeszkód. Jednak w końcu nadszedł ten wyczekiwany moment, gdy mogłam rzucić wszystkie zobowiązania na bok i wyruszyć w pełną przygód wyprawę na Gaustatoppen.

Mieszcząc się zaledwie 180 km od Oslo, ta góra oferuje nam możliwość podróży na jeden dzień, zapewniając niezapomniane doświadczenia i spełniając nasze najskrytsze podróżnicze marzenia. Już sam widok w drodze do celu zapiera dech w piersiach, a okolica obfituje w urocze domki do wynajęcia oraz przestronne pola kempingowe, które cieszą się popularnością wśród miłośników natury.

Odkryliśmy dla Was idealne miejsce na nocleg w pobliżu Rjukan, które zapewnia nie tylko wygodę, ale również niezapomniany widok na Gaustatoppen. Rjukan Hytte og Caravanpark stało się naszą bazą, skąd wyruszaliśmy na eksplorację tego niezwykłego miejsca.

Czy gotowi jesteście na emocjonującą podróż pełną przygód, zapierających dech w piersiach krajobrazów i bliskości z naturą? Przygotujcie się na niesamowite doświadczenia, bo Gaustatoppen czeka na Was!

Z Rjukan do miejsca, gdzie rozpoczyna się wspinaczka na Gaustatoppen, prowadzi malownicza droga o długości 14,5 km, oferująca przepiękne widoki. Okolica Rjukan i Gaustatoppen obfituje w liczne atrakcje, które warto odkryć. Wykorzystując dostępny czas i naszą ciekawość, postanowiliśmy objechać okoliczne góry przy Gaustatoppen, aby lepiej poznać ten niezwykły obszar. Warto również wspomnieć, że ta część jest częścią Narodowego Parku Hardangervidda, który zachwyca swoją dziką i malowniczą naturą.

Hardangervidda to największy płaskowyż wysokogórski w Europie, zajmujący obszar około 8,6 miliona akrów – jest o prawie połowę mniejszy niż Finnmarksvidda. Jest również największym Parkiem Narodowym w Skandynawii, poza Svalbardem, oraz największym Parkiem Narodowym w kontynentalnej części Norwegii, rozciągającym się na 3422 km2, obejmującym hrabstwa Hordland, Buskerud i Telemark. Zachodnia część parku to obszary należące do gmin Odda, Ullensvang i Eidfjord, wschodnia to Hol i Nore i Uvdal, a południowo-wschodnia to Tinn i Vinje. Park Narodowy został założony w 1981 roku, a połowa jego obszaru znajduje się na terenach prywatnych.

Pogoda w tej części Norwegii jest bardzo zmienna. Opady deszczu w tym obszarze i na tej wysokości są znacznie większe niż w innych częściach kraju. Średnie roczne opady wynoszą nieco ponad 800–1200 mm, z nieco niższymi wartościami w obszarach wewnętrznych i nieco wyższymi w obszarach górskich.

Hardangervidda to ogromny obszar, na którym nie spotkamy drzew, a dominują mchy, trawy, borówki oraz maliny nordyckie. To właśnie pod koniec sierpnia i na początku września Norwegowie zbierają te pyszne owoce. Gaustatoppen, najwyższy szczyt w Norwegii w okręgu Telemark, wznosi się na wysokość 1883 m n.p.m. Jest to imponujący szczyt, oddalony niewielką odległość od fascynującego miasteczka Rjukan.

Rjukan jest miejscowością wyjątkową ze względu na to, że przez większość roku nie doświadcza tam słońca. Położone w górach, miasteczko otoczone jest stromymi szczytami, które skutecznie przesłaniają promienie słoneczne. Jednak pomimo tego nietypowego zjawiska, Rjukan ma swój niepowtarzalny urok. Warto również wspomnieć, że Telemark to jeden z 19 okręgów administracyjnych Norwegii, znajdujący się w południowej części kraju.

W godzinach popołudniowych dotarliśmy na nasz wybrany kemping. Według prognoz, tego dnia mieliśmy cieszyć się piękną pogodą, jednak jak to bywa w Norwegii i w tych okolicach, aura zmieniała się jak w kalejdoskopie. Raz padało, raz świeciło słońce, ale na szczęście było jeszcze ciepło, temperatura wynosiła około 20 stopni. Otoczony pięknymi górami i malowniczymi widokami, nasz kemping był idealnym punktem wypadowym do odkrywania uroków tego regionu. Niezależnie od zmiennej pogody, nie mogliśmy się doczekać, by rozpocząć naszą przygodę w tej magicznej norweskiej krainie.

w drogę…

Gaustatoppen (1883 m n.p.m.) to góra o majestatycznych widokach, górująca nad Rjukan. Uważana przez wielu za najpiękniejszą górę w całej Norwegii. Jest łatwo dostępna i łatwa do zdobycia, oferując jednocześnie niezwykłe widoki na południową Norwegię. Przy dobrej pogodzie z jej szczytu można dostrzec około jednej szóstej powierzchni Norwegii. Wejście na górę rozpoczyna się przy parkingu w Stavsro, gdzie góra już wznosi się na około 1100 m n.p.m. Różnica wysokości do pokonania wynosi około 700 metrów. Szlak prowadzący na szczyt jest szeroki i bezpieczny, choć trzeba uważać na kamienie różnej wielkości, zarówno większe, jak i mniejsze. Zbliżając się do szczytu, widoki stają się coraz bardziej malownicze, a w oddali ukazują się góry Telemark, Buskerud i Oslomarka.

Ostatni kawałek na północ, dosłownie za naszymi plecami, oferuje wspaniałe widoki we wszystkich kierunkach, nie tylko na rozciągający się na zachodzie Hardangervidda. Wycieczka na Gaustatoppen to doskonała okazja dla całej rodziny, by spędzić miło czas w pięknych otoczeniach przyrody.

Ten dzień był naprawdę piękny, mimo przelotnych opadów deszczu. Słońce i chmury tworzyły niezwykły spektakl, który tylko podkreślał urok tego miejsca. Światło przebijające się przez rozproszone chmury nadawało krajobrazowi dodatkowej magii, sprawiając, że każdy widok był jeszcze bardziej malowniczy.

Wycieczka na Gaustatoppen to nie tylko okazja do podziwiania panoramy gór, ale również do doświadczenia bliskiego kontaktu z naturą. Przez całą trasę, otaczały nas piękne krajobrazy, malownicze szlaki i różnorodność roślinności. To miejsce zachwyca nie tylko swoją wysokością, ale również bogactwem przyrodniczym.

Wielu podróżników wie, że w dobie internetu można znaleźć mnóstwo różnych zdjęć z odwiedzanych miejsc. Jednak z mojego osobistego doświadczenia wiem, że nie zawsze można ufać informacjom dostępnym w sieci. Opisy często zawierają błędy lub nie oddają prawdziwego charakteru miejsca, co sprawia, że trudno znaleźć to, czego szukamy. Mimo to, nie poddałam się i postanowiłam odnaleźć jedno, konkretne zdjęcie, które mocno zapadło mi w pamięć.

Nasze poszukiwania ostatecznie zakończyły się, gdy natknęłam się na jedno zdjęcie, które na zawsze zapadło mi w pamięć. Postanowiłam odwiedzić to miejsce i przekonać się, czy rzeczywiście jest tak piękne, jak na fotografii. Po wielu przygotowaniach w końcu nadszedł dzień podróży. Wybrałam się do tajemniczej lokalizacji, pełnej niesamowitych krajobrazów i magicznej atmosfery. Chciałam się przekonać, czy to miejsce naprawdę spełni moje oczekiwania.

Po dotarciu na miejsce, nie mogliśmy uwierzyć własnym oczom. Okazało się, że zdjęcie nie oddawało nawet w połowie tego, co zastałam na własne oczy. Moje serce zaczęło bić mocniej, a każdy krok wzbudzał w mojej duszy jeszcze większą fascynację.

Jego nazwa to tajemnica, którą chcę zachować tylko dla siebie, aby każdy, kto tam dotrze, mógł przeżyć tę samą niesamowitą chwilę odkrywania. Ta lokalizacja to prawdziwy klejnot, który niezwykle trudno opisać słowami. Musisz go po prostu zobaczyć i doświadczyć samodzielnie.

Podczas naszej podróży nieustannie zastanawiamy się, dlaczego tak wiele informacji w internecie jest błędnie podawanych. To miejsce z pewnością zasługuje na więcej uwagi i dokładniejsze opisy. Jego piękno jest nieodparte, a energia, która tam panuje, nie do opisania.

Teraz rozumiemy, dlaczego powiedzenie “zobacz to własnymi oczami” nabiera jeszcze większego znaczenia. Nic nie może zastąpić bezpośredniego doświadczenia i bliskości z niezwykłymi miejscami, które odkrywamy na własnej skórze.

Gaustatoppen to niezwykła atrakcja znajdująca się w mrocznym miasteczku Rjukan. Nazwa nie jest przypadkowa, ponieważ mieszkańcy tego miejsca cierpią na chroniczny brak słońca. Jednak sytuacja w mieście uległa zmianie w 2013 roku, kiedy to zamontowano innowacyjne rozwiązanie – obrotowe lustra o nazwie SOLSPIEL, które oświetlają główny plac.

Pomysł na instalację luster powstał 100 lat temu w głowie lokalnego artysty. Inwestycja ta kosztowała około 5 milionów norweskich koron. Na zboczu góry, 450 metrów nad rynkiem, umieszczono trzy ogromne lustra o łącznej powierzchni 51 metrów kwadratowych. Co około 10 sekund lustra poruszają się tak, aby plac o powierzchni około 2 tysięcy metrów kwadratowych był oświetlony przez większość dnia. Cały system sterowany jest komputerowo i zasilany energią słoneczną.

Osobiście odwiedziliśmy to miejsce i mżemy potwierdzić, że lustra spełniają swoje zadanie. Gaustatoppen oferuje niepowtarzalne widowisko, które z pewnością warto zobaczyć na własne oczy.

Warto wiedzieć, że Rjukan pełniło istotną rolę podczas drugiej wojny światowej jako miejsce produkcji ciężkiej wody, która była wykorzystywana do badań nad bronią jądrową. Ta interesująca ciekawostka może być odkryta w Muzeum Norweskiego Przemysłu w Rjukan.

W czasie wojny, Rjukan było strategicznym ośrodkiem produkcji ciężkiej wody na skalę przemysłową. Ciężka woda, czyli woda zawierająca izotop deuteru, była kluczowym elementem w badaniach nad energią jądrową. Muzeum Norweskiego Przemysłu w Rjukan szczegółowo opisuje ten okres i daje nam wgląd w historyczne znaczenie tego miejsca.

Jeśli interesuje Was historia i wydarzenia związane z drugą wojną światową, zdecydowanie warto odwiedzić to fascynujące muzeum. Będziecie mieli okazję zgłębić tajniki produkcji ciężkiej wody i lepiej zrozumieć rolę, jaką Rjukan odegrało w kontekście badań nad bronią jądrową. Nie przegapcie tej unikalnej atrakcji podczas swojej podróży do Rjukan. Muzeum Norweskiego Przemysłu czeka na ciekawych podróżników, którzy chcą zgłębić historię tego niezwykłego miejsca.

Następnego dnia wyruszyliśmy w kolejną przygodę, a pogoda była absolutnie rewelacyjna. Prawie nie wróciliśmy do domu wieczorem poprzedniego dnia, ponieważ co chwilę padało, a prognozy zapowiadały mgłę i deszcz na następny dzień. Mimo to postanowiliśmy zaryzykować, ponieważ jak mówią, kto nie ryzykuje, ten nie ma…

Decyzja okazała się słuszna, ponieważ z nieba świeciło piękne słońce, a atmosfera była niesamowita. Czuć było ekscytację i optymizm w powietrzu, gdy wyruszyliśmy na kolejną część naszej podróży.

Właśnie takie chwile sprawiają, że warto ryzykować i nie poddawać się niepewnościom. Czasem najpiękniejsze przeżycia czekają na nas po drugiej stronie strachu. Tak też było w naszym przypadku.

Każdy nowy dzień podróży przynosił nam niezapomniane doświadczenia i pełne adrenaliny przygody. Byliśmy gotowi na wszystko, aby odkryć nowe miejsca, zetknąć się z nieznajomymi kulturami i stworzyć wspomnienia na całe życie…

Podróżowanie to nie tylko przyjemność, ale również wyzwanie. Warto czasem zaryzykować i podjąć decyzję, której efekty mogą przynieść nam niezwykłe przeżycia. Bez ryzyka nie ma nagrody.

Więc nie bój się wyruszyć w nieznane, zaryzykować kolejną przygodę i czerpać radość z podróży. Bo tak naprawdę, kto nie ryzykuje, ten nie ma…

To miejsce nas absolutnie urzekło i wzbudziło w nas mnóstwo emocji, które sprawiły, że pragnęliśmy jeszcze więcej. Żadne zdjęcie nie jest w stanie oddać prawdziwego piękna tego widoku, zwłaszcza że jesień w Norwegii jest niesamowicie malownicza.

Nadszedł kolejny dzień naszej podróży, a naszym celem było zdobycie szczytu Gaustatoppen, góry odwiedzanej przez wielu. Pierwotnie planowaliśmy wybrać się na spacer, ale niestety trasa nie była odpowiednia dla naszego małego psiaka. Zamiast tego postanowiliśmy skorzystać z Gaustabanen, czyli kolejki, która wiedzie wewnątrz góry.

Gaustabanen to niezwykłe doświadczenie, które dostarcza niezapomnianych wrażeń. Jazda w tej specjalnej kolejce daje możliwość podziwiania malowniczych widoków i dotarcia na sam szczyt Gaustatoppen. Jest to wygodna opcja dla tych, którzy nie są w stanie pokonać długiego i wymagającego szlaku pieszo.

Kiedy weszliśmy do Gaustabanen, nasze serca zaczęły bić szybciej. Czuć było ekscytację i niecierpliwość, gdy podążaliśmy w głąb góry. Widok zza okna był zapierający dech w piersiach, a każda chwila była pełna magii.

W końcu dotarliśmy na szczyt, gdzie rozciągał się widok, którego nie da się opisać słowami. Panorama gór i jezior zapierała dech w piersiach. Ten moment, ta chwila, na zawsze pozostanie w naszej pamięci.

Gaustatoppen i Gaustabanen to absolutnie niezwykłe miejsca, które polecam każdemu podróżnikowi odwiedzającemu Norwegię. To doświadczenie z pewnością zostawi ślad w sercu i sprawi, że będziesz pragnął jeszcze więcej przygód i odkryć.

Trochę historii o Gaustabanen…

Gaustabanen, kolejka linowa na Gaustatoppen, powstała w latach 50. z pierwotnym celem militarystycznym. Przez pierwsze 50 lat swojego istnienia, Gaustabanen był hermetycznie zamkniętym obiektem NATO. Jednak dziś każdy z nas ma możliwość wzięcia udziału w tym ekscytującym doświadczeniu, odkrywając wnętrze góry.

W czasie zimnej wojny, Gaustabanen pełniło rolę tajnej bazy NATO. W latach 50. obrona chciała zainstalować linie radiowe na szczycie Gaustatoppen, zapewniając bezpieczną drogę, która mogłaby przeciwstawić się trudnym warunkom pogodowym. W efekcie wpadli na pomysł wywiercenia tunelu wewnątrz góry, tworząc tym samym drogę do szczytu.

Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu, Gaustabanen umożliwia dzisiaj turystom i podróżnikom unikalne doświadczenie podróży w głąb góry. Podczas jazdy kolejką linową można podziwiać niezwykłe widoki i poczuć ducha tajemnicy, która otaczała to miejsce w przeszłości.

Gaustatoppen i Gaustabanen to ważne miejsca z historycznego i militarnego punktu widzenia, ale również zapewniają niezapomniane wrażenia dla miłośników przygód i piękna natury. Odkrywanie tunelu wewnątrz góry i dotarcie na sam szczyt to niezapomniane doświadczenie, które warto przeżyć podczas podróży do Norwegii.

Później, w trakcie rozwoju projektu, NATO stało się kluczowym partnerem, a w 1954 roku zdecydowano o finansowaniu dalszych prac. Zastanawiamy się, dlaczego NATO tak zainteresowało się tym miejscem? Okazuje się, że Norwegia była dla nich istotną bazą alarmową na północnym obszarze.

Rozmieszczenie strategiczne było kluczowe, a stacja na Gaustatoppen stała się ważnym węzłem w wojskowej sieci radiowej Norwegii przez ostatnie 50 lat. NATO doceniło znaczenie tego miejsca i wykorzystało je do utrzymania łączności i nadzoru na obszarze północnym.

To fascynujące, jak historia tego miejsca jest powiązana z aspektami militarnymi i obronnymi. Gaustatoppen, oprócz swojej naturalnej urody, pełnił również istotną rolę w bezpieczeństwie i strategii wojskowej.

Dzisiaj Gaustatoppen przyciąga turystów i podróżników, oferując nie tylko piękne widoki, ale także możliwość zanurzenia się w fascynującą historię tego regionu. Odwiedzenie tego miejsca to szansa na odkrycie unikalnych aspektów militarnej przeszłości Norwegii i zrozumienie roli, jaką pełniła w kontekście NATO.

Wzbijając się kolejką, można dotrzeć na szczyt Gaustatoppen w zaledwie 12 minut, a następnie wysiąść w charakterystycznym budynku, przypominającym wręcz bunkier, w którym niegdyś znajdowała się wojskowa stacja radiowa. Ta krótka podróż kolejką zapewnia wyjątkowe doświadczenie.

Cena biletu na przejazd kolejką w jedną stronę wynosi 170 koron dla dorosłych oraz 150 koron dla dzieci. Warto zauważyć, że koszt podróży tam i z powrotem może być znaczący. Jednak zważywszy na wyjątkowe widoki i unikalne doświadczenie, warto zainwestować w tę podróż.

Warto pamiętać, że kolejka jest czynna do połowy października, ponieważ po tym czasie pogoda staje się niekorzystna i nie zaleca się podróżowania na szczyt. Bezpieczeństwo i komfort podróżujących są priorytetem.

Jeśli planujesz odwiedzić Gaustatoppen, zalecamy sprawdzenie aktualnych informacji dotyczących godzin pracy i dostępności kolejki. Upewnij się, że wybierasz odpowiednią porę roku, aby cieszyć się najkorzystniejszymi warunkami pogodowymi i niezapomnianym przeżyciem.

Mimo że kolejka jest bezpieczna, podróż nią dostarcza zupełnie odmiennej perspektywy. Pierwszy wagonik pomieści około 24 osób i wznosi nas na wysokość 850 metrów, a kolejny wagonik, o bardziej stromym nachyleniu wynoszącym 39 stopni, prowadzi nas bezpośrednio na szczyt góry, osiągając wysokość 1050 metrów.

W trakcie podróży kolejką, lepiej nie skupiać się na jej wąskim wnętrzu. Osoby z klaustrofobią powinny wziąć pod uwagę własne samopoczucie przed wejściem do wagonika. Ta wyjątkowa przygoda dostarcza niezapomnianych wrażeń, zapewniając wyjątkowe widoki i doświadczenia, które zostaną na długo w pamięci. Jednak zawsze należy zachować zdrowy rozsądek i dbać o własne bezpieczeństwo podczas podróży kolejką.

Przygotuj się na niezapomnianą przygodę na Gaustatoppen, w której wyjątkowe emocje i piękno krajobrazu połączą się w jedno niezapomniane przeżycie

Widok z góry Gaustatoppen…

Jest jakiegoś rodzaju magiczny magnetyzm w dalekim podróżowaniu i powracaniu kompletnie odmienionym…

A oto pierwsze widoki, które rozpościerają się po wyjściu z kolejki. Z góry szlak wydaje się być naprawdę łatwy, jedynie końcówka pokryta kamieniami może wymagać większej uwagi. Warto zachować ostrożność na tym odcinku.

Moim zdaniem, wyprawa na Gausatoppen to niezapomniane doświadczenie, które jest warte każdej minuty. To imponujące wrażenie, otoczenie składające się z samych gór i jeziorek, które pozostawiają bezcenne wspomnienia.

Jeśli szukasz miejsca, gdzie możesz cieszyć się niepowtarzalną scenerią przyrody, Gaustatoppen jest doskonałym wyborem. Wspinaczka na szczyt pozwala poczuć harmonię z naturą i zapewnia niezapomniane widoki.

Wspinając się schodami, możemy dotrzeć na jeszcze wyższe piętro i cieszyć się pięknem okolicy z jeszcze lepszej perspektywy. Na tej części znajduje się również restauracja oraz toaleta, której cena jest jedną z najwyższych, jakie spotkałam w Norwegii – wynosi aż 20 koron. Szczere przyznam, że wcześniej nie spotkałam się z płatnymi toaletami w Norwegii, więc to dla mnie nowe doświadczenie.

Mimo wyższych kosztów, warto skorzystać z tej toalety, ponieważ zapewnia ona komfort i higienę w pięknym otoczeniu. Dodatkowo, pobyt w restauracji na tym piętrze pozwala nie tylko nacieszyć się smacznymi potrawami, ale również podziwiać widoki, które roztaczają się z okien.

Warto zanotować, że przygotowując się na wizytę na Gaustatoppen, warto mieć przy sobie gotówkę na takie nieoczekiwane wydatki, takie jak płatne toalety. Mimo to, nie pozwól, żeby drobne opłaty przeszkodziły Ci w eksplorowaniu tego malowniczego miejsca

Gaustatoppen jest bardzo często odwiedzanym miejscem przez turystów. Może dlatego, że jest całkiem nie daleko od lotniska w Oslo czy Oslo-Torp i dlatego,  że jest kolejka wewnątrz góry i wszystkich leniuchów może zawieźć na szczyt. Kursuje co 15 minut.  Rocznie to miejsce odwiedza około 30 000 turystów, a w sezonie jest tu bardzo tłocznie.

Po super spędzonym czasie wracaliśmy do naszej bazy i na kolejną przejażdżkę po Parku Hardangervidda. Zdążyliśmy nacieszyć się super widokami i super pogodą. Na koniec naszej wycieczki nad górę naszły czarne chmury i rozgoniły wszystkich.

Kolejka linowa Krossobanen…
Po przeciwnej stronie doliny Gaustatoppen, jest kolejna atrakcja na która zaprasza miasteczko Rjukan. Mimo swojego mrocznego istnienia ma coś co przyciąga turytów i z każdym rokiem robią coś i dla siebie i turystów. Krossobanen była pierwszą kolejką linową w Europie Północnej. Kolejka zabiera nas do podnóża Hardangervidda. Krossobanen został zbudowany przez Norsk Hydro w 1928 roku, aby mieszkańcy Rjukan mieli okazję korzystać ze słońca zimą.

Dwa wagony „Tyttebæret” i „Blåbæret” zabierają pasażerów na wysokość 886 metrów na Gvepseborg, gdzie niedawno zbudowano nową restaurację ze spektakularnymi widokami na Gaustatoppen, Vemork i miasto Rjukan.

Aż się wierzyć nie chciało, że tego dnia było naprawdę słonecznie, a w mieście nie było słońca. Mimo to mieszkańcy są zadowoleni i nie narzekają na taka sytuację.

Kolejne godziny spędziliśmy gdzieś na końcu świata… w samym środku parku. Jechaliśmy długo, bardzo długo…nie było nic tylko góry, woda i piękna pogoda. Wysoko w górach są miejsca dla wędkarzy z jeziorami pełnymi pstrągów i innych ryb. I tam daleko od codziennego życia, zgiełku,  hałasu i problemów Norwedzy uciekają na odpoczynek. Można tam spotkać stada reniferów dziko żyjących.

Polecam to miejsce wszystkim, którzy jeszcze nie byli…

co jeszcze…

• na Gautatoppen można iść pieszo lub wjechać koleją która znajduje się wewnątrz góry
  • cena za wjazd i zjazd dla osoby dorosłej to 390 koron a dla dziecka 195 koron
  • psy wjeżdżają gratis
  • poziom trudności: czerwony
  • czas: 2,5 godziny w jedną stronę.
  • długość: 4,3 km w jedną stronę.
  • parking: parking płatny z ograniczoną liczbą miejsc w sezonie zalecane parkowanie przy głównej stacji kolejki gdyż dalsze parkowanie na terenie Narodowego Parku jest karalne
  • Mapa: Gaustatoppen – Tuddal 1:25 000
  • okolica zapewnia szereg tras pieszych latem a zimą szaleństwa narciarskie…